Contact

GT4 Spa 22 Juli 2018

 FRANCORCHAMPS – Voor het derde raceweekeinde op rij scoorden Max Koebolt (Heemskerk) en Simon Knap (Assendelft) met de BMW M4 GT4 van het team MDM Motorsport een podiumplaats in de GT4 European Series. In de tweede race van het weekeinde, dat onder de titel ‘SRO Speedweek’ plaatsvond op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, eindigden de Noord-Hollandse rijders op de derde plaats. Na hun podiumplaatsen tijdens de twee voorgaande evenementen op de circuits van Brands Hatch en Misano hadden Koebolt en Knap het nu duidelijk lastiger. Dat was met name het gevolg van een aanpassing van de ‘balance of performance’, die flink in het nadeel van de BMW’s bleek. In de eerste race eindigde het Nederlandse duo op de zesde plaats, maar de podiumfinish in de slotwedstrijd maakte veel goed. “Nadat we in de eerste race heel veel last van wegliggingsproblemen hadden, wisten we dat bandenmanagement de sleutel tot succes in de tweede race zou zijn. Dat heeft gelukkig heel goed uitgepakt”, aldus de beide coureurs. 
Van tevoren werd verwacht dat het snelle circuit van Spa-Francorchamps met zijn lange rechte stukken de BMW’s goed zou liggen, maar een aanpassing van de ‘balance of performance’ door de organisatie van het kampioenschap resulteerde in een verhoging van het minimumgewicht van de BMW M4 GT4 van maar liefst 90 kilogram. Later werd dat verminderd tot 60 kilogram, maar het was wel duidelijk dat het op deze manier heel moeilijk zou worden om mee te strijden om de ereplaatsen. Dat bleek ondermeer tijdens de kwalificatie voor de eerste race, waarin Simon Knap de negende tijd in het veld van 48 auto’s reed. “Ons doel was om binnen de top tien te rijden, dat is dus gelukt, maar veel meer zat er ook niet in”, analyseerde hij naderhand. Max Koebolt kwalificeerde zich voor de achtste plaats in de startopstelling voor de tweede wedstrijd. “Ook dat was binnen de mogelijkheden waarschijnlijk het maximaal haalbare”, stelde hij vast.
In de eerste race startte Knap en reed tijdens zijn stint goed naar voren, zodat hij als derde de pits in kwam voor de pitstop en rijderswissel. “Ik kon snel plaatsen goedmaken, het liep allemaal goed”, aldus Knap. “We hoopten zelfs wel een beetje op een podiumplaats, maar dat pakte helaas anders uit. Al tijdens mijn twee laatste ronden merkte ik dat de wegligging van de auto steeds slechter werd, en dat werd voor Max nog erger.” Koebolt bevestigt: “De grip werd steeds minder en het was heel lastig om de strijd aan te gaan met de concurrentie. Aanvankelijk kon ik drie concurrenten nog wel achter me houden, maar uiteindelijk was ik toch kansloos met een auto die alle kanten op gleed. Toen ze er eenmaal voorbij waren, reden ze ook zo bij me weg, wat wel aangaf hoe lastig ik het had. Overigens was dat iets waar alle BMW-rijders mee te maken hadden.” Knap en Koebolt sloten de eerste race zo op de zesde plaats af. “Lastig, als je je het licht uit de ogen rijdt, maar in feite kansloos bent”, zei Koebolt.
Het huishouden met de banden was de voornaamste taak voor Koebolt, die het eerste deel van de tweede race voor zijn rekening nam. “Ik had een goede start en heb daarna geprobeerd om zo constant mogelijk te rijden, zonder de banden teveel te belasten. Dat functioneerde goed, waardoor de banden nog in goede conditie waren toen ik de auto aan Simon gaf. Die heeft vervolgens het karwei op een uitstekende wijze afgemaakt”, zei Koebolt. Knap retourneerde het compliment: “Heel veel dank aan Max, die maximaal banden heeft gespaard, waardoor ik in de slotfase goed naar voren kon rijden. De race had echter ook niet één ronde langer moeten duren, want dan waren we waarschijnlijk niet meer op het podium beland. De concurrentie kwam wel heel hard van achteren opzetten. Al met al hebben we de schade nog beperkt weten te houden.”
“Toch is er iets niet goed als je ziet dat onze rondetijden in de race zo’n anderhalve seconde langzamer waren dan de rest. Hopelijk gaat de organisatie daar voor de volgende race nog eens goed naar kijken”, zei Koebolt. De volgende wedstrijden worden op 1 en 2 september verreden op de Hungaroring nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest. 

 

Photo: Chris Schotanus
Photo: Chris Schotan